Himmelsk Cheescake

TIll middan imon, blir det Cheescake med hallon sås  och bär, och även min vanliga kladdiga, daim kladdkaka med glasyr och varm hallon sås, recept på min goda speciallitet får ni inte men på cheescake:n får ni mer än gärna, Det är första gången jag gör den så jag hoppas att det går bra. Smakade den för någon vecka sen och den va Himmelsk!


Förberedelsetid:
15 min

Tillagningstid: 40 min
Färdigt på: 55 min


Ingredienser

100 g pepparkakor
100 g digestivekex
 5 msk smör, rumsvarmt
Fyllning 1:
400 g Philadelphiaost
 2 st ägg
 1 dl socker
22 tsk vanilinsocker
Fyllning 2:
 2 1/2 dl gräddfil
 1/2 dl socker
Garnering:
 1 dl mandelspån, rostade
 1/2 l rårörda, frysta bär eller färska under säsong


Gör så här

1. Sätt ugnen på 150 grader. Krossa pepparkakor och kex fint och blanda med smöret. Tryck ut massan i en form med löstagbar botten, cirka 24 centimeter i diameter och grädda i ugnen i 15 minuter. Låt svalna.

2. Höj ungsvärmen till 225 grader. Blanda ingredienserna till fyllning 1, till en jämn massa och bred ut över kakbottnen. Grädda i mitten av ugnen i 20 minuter. Tag ut kakan och stäng av ugnen.

3. Rör ihop ingredienserna till fyllning 2 och häll blandningen över ostmassan. Sätt in kakan i eftervärmen i ugnen, cirka 5 minuter.

4. Ta bort den löstagbara kanten och lägg upp cheesecaken på ett fat. Strö över mandelspånen och servera kakan med de frysta eller färska bären.


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback