Vad är endometrios?

Jag lider av Endometrios...

Endometrios - den dolda kvinnosjukdomen

  • orsaken till endometrios är delvis okänd
  • endometrios är en "godartad" sjukdom
  • vissa kvinnor med endometrios är symptomfria
  • endometrios kan ge kroniska smärtor
  • ungefär 10% av alla kvinnor i fertil ålder har endometrios
  • 25-50% av ofrivilligt barnlösa kvinnor har endometrios

Endometrios kommer av att livmoderns slemhinna (endometrium) finns på fel ställe; på t ex äggstockar eller äggledare. Endometrios är en vanlig men dold kvinnosjukdom som drabbar ca 5-10% av alla kvinnor i fertil ålder.

Det är en kronisk sjukdom som det ännu inte finns något bot för och man vet inte heller varför den uppstår. Det finns dock olika behandlingar att tillgå för att minska symtomen.

implantationsteoribild

Livmoderslemhinna kommer ut i buken via äggledarna.

Livmoderns insida är klädd med endometriet (livmoderslemhinnan). Vid menstruation är det endometriet som stöts ut. Det blöder ner genom livmodertappen och slidan men det händer också att man normalt blöder ut i buken via äggledarna och äggstockarna. Vid endometrios kan dock inte all livmoderslemhinna som hamnat i buken tas bort av immunförsvaret utan finns kvar och skapar kronisk inflammation i buken. Slemhinnan kapslas in och kallas cystor.

Livmoderslemhinna kan hittas i eller på äggstockarna, utanpå livmodern, i livmodermuskulaturen (heter då adenomyosis) eller på uterosacralligamenten (området mellan livmoder och ändtarmen). Endometrios kan också hittas på tarmarna, blindtarmen, urinblåsan och diafragma. I sällsynta fall har endometrios hittats långt ifrån livmodern.

Endometrios är en godartad sjukdom som inte leder till döden men den leder ofta till svåra livslånga smärtor.

Riskfaktorer

Vi vet inte vad som orsakar endometrios men det tros vara en kombination av flera faktorer:
  • Multigenetisk, dvs flera gener
  • Miljöfaktorer (virus, stress, gifter etc)

Mina behandlingar...

Jag har blivit behandlad iform av hormonsprutor, som satte mig i klimateriet. Vilket gav mig humörsvägningar och svettvallningar. Pga av min psykiska ostabilitet av behandlingen fick den avbrytas efter 7 månader. Mina cystor hade endast krympt "torkat" cirka 1 cm.. vilket inte var målet, målet var att allt skulle försvinna.
Idag äter jag Orgametril som också gör att jag är i klimateriet, dock är det inte lika påfrestande när det gäller psyket, har tagit dem i 1 månad för tillfället. Vi får väll se hur det blir.
Idag är jag mestadels smärtfri, lite humörsvägningar och svettvallningar. Om en månad är det dags för ännu en kontroll. Vi får hoppas på det bästa.

 


Kommentarer
nana säger:

kan man ändå bli gravid? har du mens som vanligt??

2011-10-31 | 22:52:19
Svar: säger:

Under behandlingen kan jag inte bli gravid, eftersom jag är mensfri.



Det sägs vara svårare att bli gravid när man har endometrios, men det är så individuellt. För vissa går det jätte bra, och andra går det inte alls.

2011-10-31 | 23:32:00
Bloggadress: http://iinaaa.blogg.se/
nana säger:

Aha okej då förstår jag, håller tummarna att allt ska gå bra för dig och resten av kvinnorna som lider av samma sak

2011-10-31 | 23:45:02
Svar: säger:

Tack så mycket! :)

2011-11-01 | 00:12:14
Bloggadress: http://iinaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback