Changes - LCHF

Igår var min första dag med LCHF.
Jag började morgonen med att äta 2 oopsies med keso och ost.
Sedan köpte jag Katrin zymetriskas bok. SÅ BRA. Berättar mer en annan dag.
Läste igenom första kappitlet sen blev det häng med tjejerna i solen, för dem berättade
jag om mina planer. (Det är viktigt att omgivningen vet om ens planer eftersom de kan
då komma att ställa frågor angående ämnet just för att de ska tjata och att man ska
"bli påmind" kanske till och med bli peppad då man går ner i vikt och får beröm)
Mitt största och viktigaste mål med denna förändring är att Jag vill bli av med mitt sockersug men
även för att jag vill gå ner i vikt.
Jag är så galet beroende av socker. Jag skulle kunna äta mig mätt på bullar, choklad,
kakor allt som innehåller socker under dagen, ingen vanlig mat behövs.
Jag är trött på detta, så nu tar jag i med hårhandskarna.
Mitt viktminsknings mål är att gå ner mellan 15-20kg fram till 1januari 2013. Varför? Jo för jag kommer trivas
bättre i min kropp, kunna le varje gång jag står framför spegeln, inte känna att fettet
hamnar över byxlinjen eller känna bilringarna på rygg/mage.
Jag tycker inte att det är snyggt med övervikt, inte på någon. Kurvor på tjejer/kvinnor
är en annan sak. Det är inte heller hälsosamt det vet vi alla.
LCHF alltså, vad är det.
LCHF står för Low Carb High Fat och betyder att man ska äta så lite kolhydrater
som möjligt och sedan ersätta det med fett för att hålla sig mätt.
Kolhydrater finns i bröd, pasta, ris, frukt och även vissa grönsaker.
En bra tumregel är att alla ovanjordgrönsaker går bra att äta.
Socker är ett big no no.
Hur gick det idag.
Frukosten kändes otroligt konstig, jag åt det, jag vanligtvis inte får äta.
Det kändes Fettigt i munnen, MEN MÄTTANDE.
Till lunch blev det kycklingspettar (eftersom vi grillade) med 2 msk cream fresh.
Till middag efter 18km inlines åkning blev det 2ägg med 2 msk keso.
Det har gått bättre än förväntat. Jag har inte varit sugen mellan måltiderna. Dock vet
ni att jag ÄLSKAR FRUKT. Men frukt är nästan ett big no no i LCHF, och det var
otroligt jobbigt när tjejerna satt och mumsade på fruktallad.
vARFÖR DETTA DÅ? Jo,,De flesta frukter är rika på socker och kan alltså förstöra
effekterna av LCHF- Kost om intaget blir alldeles för stort. Det är
ingen mening att laga till en strikt LCHF- middag för att sedan trycka
i sig exempelvis äpple. Då startar insulinpåslaget och fettförbränningen
kommer inte igång.
I bloggen kommer det att bli mycket snack om LCHF recept,träning och just ämnet LCHF.
En lägre period har jag ätit enligt GI, det har visat på resultat men sötsuget är större än någonsin. Efter en veckas research på google så har jag kommit fram till att LCHF är värt att testa.

Igår var min första dag med LCHF.
Jag började morgonen med att äta 2 oopsies med keso och ost.
Sedan köpte jag Katrin Zytomierskas bok, (Dags att bli smal LCHF på mitt sätt). SÅ BRA. Berättar mer en annan dag.
Läste igenom första kapitlet  och sedan blev det häng med tjejerna i solen, för dem berättade
jag om mina planer. (Det är viktigt att omgivningen vet om ens planer eftersom de kan
då komma att ställa frågor angående ämnet just för att de ska tjata och att man ska
"bli påmind" kanske till och med bli peppad då man går ner i vikt och får beröm)

Mitt största och viktigaste mål med denna förändring är att jag vill bli av med mitt sockersug men även för att jag vill gå ner i vikt. Jag är så galet beroende av socker. Jag skulle kunna äta mig mätt på bullar, choklad, kakor och allt som innehåller socker under dagen, ingen vanlig mat behövs.
Jag är trött på detta, så nu tar jag i med hårhandskarna.
Mitt viktminsknings mål är att gå ner mellan 15-20kg fram till 1januari 2013.
Varför? Jo för jag kommer trivas bättre i min kropp, kunna le varje gång jag står framför spegeln, inte känna att fettet hamnar över byxlinjen eller känna bilringarna på rygg/mage. Jag tycker inte att det är snyggt med övervikt, inte på någon. Kurvor på tjejer/kvinnor är en annan sak. Övervikt är inte heller hälsosamt det vet vi alla. 
LCHF alltså, vad är det.
LCHF står för Low Carb High Fat och betyder att man ska äta så lite kolhydrater
som möjligt och sedan ersätta det med fett för att hålla sig mätt.
Kolhydrater finns i bröd, pasta, ris, frukt och även vissa grönsaker.
En bra tumregel är att alla ovanjordgrönsaker går bra att äta.
Socker är ett big no no.

Vad äter man då?

Kött: Valfri sort. Nöt, gris, vilt, kyckling. Fettranden är nyttig liksom skinnet på kycklingen. Välj gärna ekologiskt och gräsbetat om du kan.
Fisk och skaldjur: Alla sorter. Gärna feta fiskar som lax, makrill eller strömming. Undvik panering.
Ägg: I alla former. Kokt, stekt, omelett. Gärna ekologiska.
Naturligt fett, feta såser: Använd gärna smör och grädde i matlagningen så blir det godare och du blir mättare. Bearnaisesås, hollandaisesås, läs på förpackningarna eller gör själv. Kokosfett, olivolja och rapsolja är också bra alternativ.
Ovanjordsgrönsaker: Alla sorters kål, till exempel blomkål, broccoli, vitkål, brysselkål. Sparris, squash, aubergine, oliver, spenat, svamp, gurka, grönsallad, avokado, lök, paprika, tomat med mera.
Mejeriprodukter: Välj alltid det fetaste alternativet. Riktigt smör och Bregott, grädde (40 %), crème fraiche, feta ostar. Fet grekisk/ turkisk yoghurt. Var försiktig med vanlig mjölk och fil, de innehåller mycket mjölksocker. Undvik smaksatta, sockrade och lättvarianter.
Nötter: Bra som tv-godis (helst i måttliga mängder).
Bär: Okej i måttliga mängder, om du inte är superstrikt/-känslig. Goda med vispad grädde.

Hur gick det idag.
Frukosten kändes otroligt konstig, jag åt det, jag vanligtvis inte får äta.
Det kändes Fettigt i munnen, MEN MÄTTANDE.
Till lunch blev det kycklingspettar (eftersom vi grillade) med 2 msk cream fresh.
Till middag efter 18km inlines åkning blev det 2ägg med 2 msk keso.
Det har gått bättre än förväntat. Jag har inte varit sugen mellan måltiderna. Dock vet
ni att jag ÄLSKAR FRUKT. Men frukt är nästan ett big no no i LCHF, och det var
otroligt jobbigt när tjejerna satt och mumsade på fruktallad.
VARFÖR DETTA DÅ? Jo,,De flesta frukter är rika på socker och kan alltså förstöra
effekterna av LCHF- Kost om intaget blir alldeles för stort. Det är
ingen mening att laga till en strikt LCHF- middag för att sedan trycka
i sig exempelvis äpple. Då startar insulinpåslaget och fettförbränningen
kommer inte igång.
Så i fortsättningen kommer bloggen handla mycket  om LCHF recept,träning och just ämnet LCHF.
Wish me luck! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback