Marängtårta!

Ingredienser:

2 färdiga marängbottnar
150 g mjölkchoklad
4 1/4 dl vispgrädde
250 g frysta, tinade hallon eller färska hallon (250 g frysta mostsvarar 5 dl färska)


Garnering:
1/2 l jordgubbar
2 dl färska hallon


Så här gör du:

Mjölkchokladtryffel: Hacka chokladen fint och lägg i en bunke. Koka upp 1/4 av grädden och häll över chokladen, låt stå ca 5 minuter.Vispa eller mixa chokladtryffeln slät. 

Hallongrädde: Vispa resten av grädden lätt. Blanda försiktigt ner hallonen i grädden.
Häll eller bre ut chokladtryffeln i ett jämnt lager på ena marängbottnen. Fördela 2/3 av hallongrädden på chokladtryffeln. Lägg på den andra marängbottnen och fördela resten av hallongrädden i ett jämnt lager ovanpå.
Toppa tårtan med jordgubbar och hallon.

Jag gjorde tårtan samma dag som den serverades, på morgonen gjorde jag hallongrädden och chokladtryffeln. Chokladtryffeln lät jag stå med ett lock över, Grädden la jag in kylen. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback