BOMBA TÅRTA - Bosanska tårta

Det är många som frågat om receptet på tårtan så här kommer det.
 
 
 
Tårtbotten:
-6ägg
-6msk socker
-6msk malda valnötter
3-msk mjöl
 
Fyllning :(jag gjorde dubbel sats, det blev lite över av den, men den var god på marie kex också. Jag tycker att till denna tårtan passade det perfekt med dubbel sats, så jag skriver de dubbla måtten)
- 500g smör (rumsvarmt)
-20 msk socker
-12 äggulor
-300g malda mariekex
-300g malda valnötter
- Saften ur 2 apelsiner
-100-200 g choklad
 
Gör såhär: 
 
Tårtbotten:
1.Vispa ägg och socker poröst och vitt.
2.Blanda i resten,av ingredienserna till tårtbotten (Vispa/Mixa ej).
In i ugnen 200 grader i ca 20 min, (tills den fått färg)
 
Fyllning:
1.Mal valnötter och mariekex
2.Pressa ur saften ur apelsinerna och häll över dem på mariekexen, blanda och låt stå en liten stund.
3.Koka äggulor och socker i ångbad och låt svalna. (Det ska tjockna lite)
4.Mixa smör med mariekexen och de malda valnötterna.
5.Ha i ägguleblandningen i smörblandningen och mixa en stund.
6.Dela fyllningen i 2 delar. (skålar)
7.Smält choklad och ha i det i en av fyllningarna, Mixa.
8. Bred på den vita fyllningen och sedan den mörka på tårtbotten.
 
Garnerning:
Jag använde (slag pijena) bosniskt garneringspulver/grädde.
Det går bra med vanligt grädde. Ca 5 dl.
Köpte Gelatin hos araben, finns i olika smaker, jag använde jordgubb.
250g Tinade hallon
Choklad strössel 
 
Gör såhär:
Gör gelatinet enligt anvisningarna på förpackningen.
Ta en mindre form  ca 15 cm i diameter och sprid ut hallonen. 
När gelatinet är färdigt häll över det över hallonen. Ställ in i kylen i ca 1 timma
Vispa grädden ganska tjock. Bred på halva kanten av tårtan (ej för tjockt).
Vinkla tårtan på sidan (krävs två till detta)
Häll på chokladströssel, gör så på andra kanten av tårtan också. 
 
Bre över lite grädde på toppen av tårtan och ha på gelatinet (Jag fick skeda upp mitt på tårtan)
Därefter tar man å fyller en sprits och spritsar ovan på  coh runt tårtan det mönster man vill ha. 
 
 
 
TIPS: Gör tårtbotten och fyllningen dagen innan och garnera samma dag som den ska serveras.
 
LYCKA TILL! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback